Sidan håller på att ladda, vänligen vänta...
Anmälan Logga in
Logga in med ert användarnamn.
Logga in som

Glömt lösenordet?

Anmälan
  • Logga in
    • Logga in med ert användarnamn.
      Logga in som

      Glömt lösenordet?
Ranängens hamnförening-logotype
Ranängens hamnförening
  • Startsida
  • Nyheter
  • Om oss
    • Styrelsen
  • Länkar
  • Fotogalleri
  • Kontakta oss
  • Förtöjningsregler
  • Stadgar
  • Ordningsregler
  • Båtplatsavtal
  • Avgifter 2021
  • Meddelanden
  • Båtklubbsavtalet med Danderyds kommun
  • Integritetspolicy för Ranängens hamnförening, RHF

Aktuellt

apr 12

Årsmöte

Det digitala årsmötet öppnas.

apr 30

Årsmöte

Det digitala årsmötet avslutas

Preloader

Ordningsregler

Ordningsregler

 

Stadgebilaga 2 Ordningsregler

 

ALLMÄNT

RHF är en ideell förening varför det krävs medverkan av föreningsmedlemmarna för verksamhetens praktiska drift. Styrelsen ordnar därför ofta bryggdagar, vanligen vår och höst, då bryggorna normalt är fria från förtöjda båtar. Föreningens medlemmar skall delta i dessa arbeten. Avgift kommer annars att påföras. Avgiftens storlek beslutas på föreningens årsmöte.

 

Medlems rätt till hamnplats förutsätter att föreningen har erhållit alla avgifter och all information om medlemmen och den aktuella båten. Sådan information lämnas genom att man som medlem loggar in på sitt konto via hemsidan www.ranhamn.nu eller per email till kassören för nya medlemmar. Om detta inte är möjligt måste föreningen meddelas skriftligen med pappersposten.

 

Snygghet och ordning skall iakttas inom hela hamnområdet. Master, vaggor mm skall förvaras på avsedd plats. Grov-avfall kan lämnas i en container endast om sådan är på plats inom varvsområdet. Är så inte fallet måste båtägaren själv ta hand om allt grov-avfall. Hushålls-sopor måste alltid tas hem/med och tömmas i egen soptunna eller motsvarande. Miljöfarligt avfall skall lämnas i miljöstationen. Oljebemängt slagvatten får inte pumpas ut i hamnbassängen. Båttoalett med direktutsläpp får inte användas i hamnen. Ej heller får septiktankar tömmas i hamnen.

 

MILJÖPOLICY

Styrelsen för Ranängens hamnförening, RHF har kompletterat sin miljöpolicy på samma sätt som från 2013 gäller för Ranängens båtägarförening, och beslutat att bottenmålning med giftfärg över huvud taget inte bör göras på de båtar som förtöjs i Ranängshamnen. Bakgrunden till detta beslut är bl. a Havs- och Vattenmyndighetens rapporter 2012:09 och 10 Dnr 701-11 (se utdraget nedan). Det är när båten ligger i vattnet som en mycket väsentlig miljöpåverkan sker.

 

RHF’s styrelse rekommenderar således alla medlemmar att inte bottenmåla sina båtar med giftfärg  utan i stället regelbundet tvätta botten i de borst-tvättar som finns – den närmaste i Stocksund. OBS att självpolerande bottenfärg icke godtas i borst-tvättar eller på Ranängens varvsområde. Bottenmålning med giftfärg, som gjorts tidigare år, bör också tas bort.

 

Om man behöver måla måste man följa de rekommendationer som gäller för Sveriges kuststräckor och vattendrag. Se Kemikalieinspektions hemsida https://www.kemi.se/kemikalier-i-vardagen/rad-om-kemikalier-som-du-har-hemma/batbottenfarger

 

Målning med t ex epoxi eller annan förstärkning som är till för att säkerställa en slät och tät botten är givetvis tillåten.

 

RHF kommer att regelbundet följa upp hur medlemmarna underhåller sina båtbottnar och kommer kontinuerligt kräva att nya medlemmar följer denna miljöpolicy.

 

Tryckimpregnerat virke får inte användas på varvet. Detta av hänsyn till miljön.

 

HAMNPLATSEN/MEDLEMMENS AVTAL MED FÖRENINGEN

Medlems disposition av hamnplats regleras i det avtal som varje medlem skall teckna med RHF. Detta sker genom att medlemmen loggar in på hemsidan och får tillgång till sitt konto. Vid första inloggning eller då stadgar, ordningsregler, avtal eller annan viktig information ändrats måste medlemmen aktivt godkänna dessa handlingar.

 

Medlemmens avtal med sin text finns på annan plats på denna hemsida https://www.ranhamn.nu/batplatsavtal/.  Enligt detta avtal förlängs medlems disposition av brygg- eller svajplats ett år i taget under förutsättning att medlemmen erlagt fakturerade avgifter, hamnplats- och medlemsavgift eller köplatsavgift (s.k. passiv medlemsavgift) samt i sitt medlemskonto på hemsidan lämnat uppgift om båtens typ, längd, bredd, djupgående och vikt, försäkringsbolag och försäkringsnummer samt sitt namn, adress och aktuella telefonnummer – fast och mobil. Dessutom skall medlem lämna sin email-adress. Dessa uppgifter registreras vid medlems inträde i föreningen och måste sedan kontinuerligt uppdateras av medlemmen själv.

 

Andrahandsuthyrning av hamnplats är förbjudet. Överträdelse innebär förlust av platsen och förslag till uteslutning ur hamnföreningen, vilket senare beslutas av föreningsmötet. Tillfällig utlåning av hamnplats under innevarande säsong tillåts under förutsättning att den andra båten passar i storlek och kan förtöjas ordentligt på den aktuella platsen samt att RHF´s styrelse (skall skriftligen eller per email meddelas hamnkapten eller kassör) - informeras om gästens namn och telefonnummer samt att gästen anslår detta på sin båt på lämpligt ställe. Ordinarie bryggplatsinnehavare ansvarar för gästens skyldigheter mot föreningen.

Tillfällig tilläggning tillåts endast om den andra båten passar i storlek och kan förtöjas ordentligt på den aktuella platsen samt efter att sådan båtägare erhållit innehavarens tillstånd, vilket på lämpligt sätt då skall anslås på båten. Detta gäller också under sjö- och torrsättningsdagarna.

Uppsägning av hamnplats till kommande säsong skall ske till föreningens kassör senast den sista februari.

 

Om nuvarande innehavare av hamnplats inte längre har kvar sin båt skall platsen återlämnas till föreningen varvid aktuell båtägare går in som passiv medlem i föreningen och placeras i den interna kön för omplaceringar.

 

Byte av båt på anvisad hamnplats kan endast ske om den nya båten har för platsen lämplig storlek och kan endast ske efter anmälan till och godkännande av hamnkapten eller kassör. Anmälan skall ske i god tid. Om båten inte passar ställs båtägaren i internkö för att erhålla ny plats så snart detta är möjligt.

 

FÖRTÖJNING

Alla båtar förtöjs på båtägarens eget ansvar. Ranängens Hamnförening tar inte något ansvar i detta avseende.

Förtöjningsreglerna,  se (https://www.ranhamn.nu/fortojningsregler/) skall ovillkorligen följas. Detsamma gäller de anvisningar (t ex flyttning av båten), som hamnkaptenen meddelar. Om medlem inte följer ordningsreglerna och/eller hamnkaptenens direktiv utgör detta grund för uteslutning av medlemmen/båtägaren efter beslut på föreningsmöte.

230 V växelström finns normalt tillgänglig på föreningens pontoner för tillfälligt bruk. Endast jordade kablar får användas. Max. anslutning 1000 W. Anslutning föruppvärmningsändamål är inte tillåten. Anslutning är heller inte tillåten om båten lämnas utan tillsyn dvs. om båtägaren ej är tillstädes.

 

AVGIFTER OCH PLATSFÖRDELNING

Avgifter bestäms av styrelsen årligen och beslutas av årsmötet. Kassören aviserar medlemmarna belopp samt sista inbetalningsdag. Avgifter för kommande säsong skall vara inbetalda senast 31 mars. Om innehavaren efter påminnelse inte erlagt aktuella avgifter är rätten till hamnplatsen förverkad och beläggs från båtplatskön.

 

Platsfördelning sker enligt kölista som förvaltas av kassören. Detta sker i samarbete med hamnkaptenen med hänsyn till båtens storlek och typ innan båtägaren på kölistan slutligen får ta ställning till om han/hon accepterar platsen.

 

ÄNDRING AV REGLERNA

Hamnföreningens styrelse förbehåller sig rätten att vid behov under löpande verksamhetsår ändra/komplettera dessa ordningsregler. Gällande ordningsregler finns alltid på föreningens hemsida. Föreningens årsmöte beslutar därpå om fastställande av sådana ändringar.

 

Utdrag ur Havs- och vattenmyndighetens rapport 2012:9 

 

5.1. Miljöfarliga ämnen kopplade till båtbottenfärger

I dagens båtbottenfärger är det huvudsakligen koppar i form av kopparoxid som blandas in som den aktiva substansen för att förhindra påväxt. Tennorganiska föreningar var tidigare en vanlig komponent men har inte funnits i godkända antifouling-medel sedan 2001 (Kemikalieinspektionen 2012c).

Följande ämnen har varit eller är verksamma substanser i båtbottenfärger och är de som rapporten och framtagna riktvärden fokuseras kring:

TBT (Tributyltenn)

TBT anses vara ett av de giftigaste ämnen som människan släppt ut i miljön (Naturvårdsverket 2009). Ända sedan mitten av 1960-talet har TBT haft en betydande roll som tillsats i båtbottenfärger då man funnit att föreningen var giftig för de vattenlevande organismer som fäster på båtbotten. Snart därefter fann man dock kraftiga populationsnedgångar hos olika sorters blötdjur, bland annat snäckor och ostron. TBT har visats vara skadlig för organismer redan vid mycket låga koncentrationer. Inom EU förbjöds användning av TBT-haltiga färger på båtar under 25 meter år 1989 (EU Directive (89/677/EEC)). För kommersiella fartyg och skepp registrerade inom EU är ny-målning med färger innehållande dessa ämnen förbjuden sedan 2003. Från och med 2008 tillåter inte EU båtar och fartyg målade med dessa färger att gå in till hamn inom EU-området såvida färgen inte är förseglad. Även internationellt har en utfasning skett genom en internationell konvention som trädde i kraft 2008 (International Convention on the Control of Harmful Anti-fouling Systems on Ships (AFS)). TBT är ett prioriterat ämne inom EU:s ramdirektiv för vatten (vattendirektivet) och utsläpp till vattenmiljön ska därmed upphöra eller stegvis elimineras. Enligt ett dotterdirektiv till vattendirektivet anges att högst 0,2 nanogram TBT per liter vatten får förekomma i ytvattenmiljöer.

Koppar

Koppar är ett grundämne och en tungmetall. Koppar är livsnödvändigt för människor, djur och växter, men kan i låga koncentrationer orsaka skadliga effekter på mark, sjöar och vattendrag. För människan kan överdriven exponering av koppar innebära negativa effekter för hälsan (Naturvårdsverket 2012). Koppar har sedan länge använts i båtbottenfärg och förhindrar effektivt påväxt på skrovet även i mindre koncentrationer. Det första patentet för båtbottenfärg lämnades in på 1600-talet och färgen baserades då på järnpulver, koppar och cement. Koppar i kombination med andra biocider är idag den vanligaste tillsatsen i båtbottenfärg (Kemikalieinspektionen 2012c). Kemikalieinspektionen har infört restriktioner för hur mycket kopparläckage som tillåts från de färger som används längs med den svenska kusten. På västkusten tillåts ett högre kopparläckage vilket betyder att vissa färger fortfarande får användas, medan gränsen för kopparläckage på ostkusten inneburit att inga färger varit godkända under en tid. Hösten 2011 godkände Kemikalieinspektionen dock på nytt en kopparbaserad båtbottenfärg för användning på ostkusten. I Bottniska viken (norr om Örskär) tillåts inga kemiskt verkande färger (Kemikalieinspektionen 2012b).

Irgarol 1051

Irgarol är en herbicid som verkar genom att hämma fotosyntesen hos växter och växtplankton och anses vara väldigt giftigt för alger redan vid låga koncentrationer. Nedbrytningen av Irgarol är långsam och ämnet kan lagras i levande organismer. Användningen av Irgarol i båtbottenfärg ökade när TBT visades påverka organismer negativt men forskning har nu visat att även Irgarol är skadligt för andra arter än de som fäster på båtbotten. Ämnet förekommer inte längre i godkända båtbottenfärger för fritidsbåtar. Irgarol föreslås också bli ett prioriterat ämne i EU:s direktiv för vatten och den halt som inte får överskridas föreslås då vara i snitt 2,5 nanogram per liter vatten.

Zink

Zink är ett grundämne och en tungmetall. Zink är också en livsnödvändigt, men mycket skadlig för vattenlevande organismer redan vid låga halter. Miljöfarligheten hos zinkföreningar beror i första hand på den mängd zinkjoner som släpps ut (Naturvårdsverket 2012). Båtbottenfärger innehållande zinkoxid har angetts vara fysikaliskt verksamma vilket innebär att det yttersta färglagret kontinuerligt släpper från båten och tar med sig påväxt, på detta sätt hålls båtbotten ren.

Fysikaliska verksamma färger behöver inte tillståndsprövas hos Kemikalieinspektionen varför dessa färger under flera år har marknadsförts utan godkännande. Färgerna har dock visats vara giftiga för påväxtorganismerna vilket betyder att de även har en kemisk verkan och Kemikalieinspektionen betraktar numera färgerna som biocider vilka behöver godkännande för att säljas Kemikalie-inspektionen 2012). Zink kan också frisläppas vid användning av zinkpyrition som ingår i vissa båtbottenfärger.

 

 



Viktiga länkar

  • Anmälan
  • Kontakta oss
  • Medlems -och användarvillkor
  • Bokningsvillkor
  • Dataskyddsförordningen (GDPR)
  • Mer information om cookies

Viktiga datum

  • Årsmöte12 apr 2021
  • Årsmöte30 apr 2021

Ranängens hamnförening

  • c/o Jan Romson, Enebytorg 2, lgh 1201, 4 tr, 182 48 Enebyberg
  • 0706301699
  • admin@ranhamn.nu
KanslietOnline™
  Jag accepterar

På vår webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Mer information om cookies.